• 1.jpg
  • 3.jpg
  • 6.jpg

Terapia ręki

Przeznaczona dla dzieci z trudnościami w pisaniu, rysowaniu, leworęcznych, z niepełnosprawnością rąk.
Zalecana jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym mających obniżoną sprawność manualną lub leworęcznych, a także dla dzieci z niepełnosprawnością w zakresie kończyn górnych.
Odpowiednio dobrane do potrzeb dziecka ćwiczenia i aktywności usprawniają poszczególne partie mięśniowe, regulują nieprawidłowe napięcie mięśni (obniżone lub podwyższone, przekładające się na zbyt słaby lub zbyt silny nacisk narzędzi pisarskich na kartkę), poprawiają koordynację wzrokowo-ruchową oraz tempo pisania. Dzięki terapii podnosi się sprawność grafomotoryki, jakość pisma i rysunku, dziecko przejawia większą ochotę do czynności pisania, rysowania, lepiej radzi sobie też w innych czynnościach wymagających sprawności manualnej.
Objawy, które mogą wskazywać na zaburzenia małej motoryki:
- dziecko niechętnie podejmuje czynności manualne (malowanie, lepienie z plasteliny, układanie drobnych przedmiotów),
- dziecko ma problemy z nauką czynności samoobsługowych (ubieranie, wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików),
- dziecko ma wyraźnie obniżone lub podwyższone napięcie mięśniowe w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej,
- dziecko ma problemy z koordynacją obu rąk podczas zabaw manipulacyjnych,
- dziecko wykonuje czynności wymagające dużej precyzji zbyt wolno lub za szybko i niedbale,
- szybkość ruchów dziecka nie jest dostosowana do zadania,
- nie lubi dotykać nowych i różnorodnych faktur.
Odsyłamy do artykułu Pań Wioletty Bartkiewicz i Anety Giczewskiej, specjalistek terapii ręki i autorek jedynej w Polsce książki na ten temat, zamieszczonego w dwumiesięczniku dla rodziców dzieci z wyzwaniami rozwojowymi "Przyjaciele", nr 5 (18). Specjaliści terapii ręki w Centrum Lokomotywa uzyskali certyfikaty terapeutów na szkoleniach prowadzonych przez w/w specjalistki.